Právo a spotrebiteľ Spotrebiteľ

Pýtali ste sa:

Obraciam sa na Vás o radu,ako postupovať pri nasledujúcom probléme: Po viacerých rokoch som sa s manželkou presťahoval a vrátil do bytu,ktorý vlastníme od r.1975. (tento sme počas neprítomnosti prenajímali cudzím záujemcom,ku ktorým nebol príbuzenský ani iný vzťah). Preto sme v januári 2019 podpísali zmluvu s UPC o poskytovaní služieb súvisiacich s TV signálom a internetom.

Pracovník UPC pri prepážke ma informoval, že predošlí užívatelia nášho bytu taktiež využívali služby UPC, (ale mali problémy s pravidelnosťou platieb a majú podlžnosti), preto nás UPC požiadalo, aby sme do depozitu vložili sumu 100,00 eur. To sme aj urobili, pričom sme uviedli, že s týmito ľuďmi nie sme v príbuzenskom ani inom bližšom vzťahu.

Po niekoľkých mesiacoch (po januári 2019) som zatelefonoval na pracovisko UPC s tým,že mali možnosť zistiť, že sme spoľahlivými platiteľmi-zákazníkmi a preto by sme mali záujem o vrátenie depozitu.Odpovedali v tom zmysle,že túto sumu nám vrátia až po vypovedaní zmluvy.

Osobne som 17.12.2020 nav­štívil zákaznícke stredisko UPC v Bratislave, že chcem dať výpoveď zo zmluvy o poskytovaní služieb, aby mi mohli vrátiť depozit 100.-eur, ale následne mám záujem, ako nový zákazník, o pokračovanie v poskytovaní tých istých služieb ako doposiaľ. Na to mi pracovníčka pri prepážke vysvetľovala, že na dotyčnej adrese a konkrétnom byte naďalej je ťarcha finančne nevysporiadanej záležitosti, a preto by opäť odo mňa požadovali kauciu, inak nepristúpia k podpísaniu novej zmluvy.

Požiadal som aby ma kontaktovali na vedúceho pracovníka, ale nebol prítomný.

Postoj UPC považujem za nesprávny, domnievam sa, že podlžnosti si má UPC vymáhať priamo od konkrétnych ľudí-zákazníkov a nie zaťažovať nezainteresovaných len za to, že bývajú v rovnakom byte a adrese – ale nie v rovnakom čase.

S manželkou sme už dôchodcovia, každé euro sa počíta, pre nás je 100 eur značná suma, a je to už aktuálne viac ako 2 roky, čo nám UPC zadržiava depozit.

Bol by som preto rád, keby ste mi poradili možnosť, ako sa dostať k depozitu, ale pri tom naďalej využívať služby UPC, pretože sme inak so službami spokojní kvôli ponuke programov, ktorú v balíčku ponúkajú (iní operátori tu nemajú také pokrytie).

S pozdravom

Peter Rebro

Redakcia Pravdy odpovedá Advokátska kancelária MPH

Z Vami poskytnutých informácií nie je zrejmé, či predošlí nájomcovia bytu využívali služby UPC na základe vlastnej zmluvy alebo na základe zmluvy, ktorej stranou ste boli vy ako vlastník bytu. Na úplné posúdenie situácie by rovnako bolo potrebné preskúmať zmluvu o poskytovaní služieb, na základe ktorej v súčasnosti využívate služby UPC.

Vo všeobecnosti však možno povedať, že v zmysle všeobecných obchodných podmienok spoločnosti UPC je spoločnosť UPC oprávnená požadovať pri uzavretí zmluvy s Vami zábezpeku v prípade, že ste v minulosti neplnili záväzky voči UPC alebo iným poskytovateľom elektronických komunikačných služieb alebo by uzatvorenie Zmluvy s Vami a jej prípadné plnenie mohlo byť v preukázateľnom rozpore s právom chránenými záujmami UPC alebo záujmami tretích osôb (napr. ak je na Váš majetok vedená exekúcia alebo ak je na Váš majetok vyhlásený konkurz). Záleží teda na tom, či spoločnosť UPC eviduje dlh voči Vám alebo voči Vašim minulým nájomcom.

To, že od Vás bola požadovaná zábezpeka pri uzavretí zmluvy v roku 2019, teda môže byť oprávnené v prípade, že Vaši nájomcovia využívali služby UPC na základe zmluvy, ktorú ste s UPC uzavreli vy ako majiteľ bytu. Ak ale Vaši nájomcovia mali s UPC uzavretú vlastnú zmluvu, ktorej ste neboli stranou, mohlo ísť zo strany UPC o neoprávnený postup. Vo všeobecnosti platí, že dlh zo zmluvy by poskytovateľ služieb mal vymáhať od druhej zmluvnej strany, nie od majiteľa bytu, v ktorom boli služby poskytované.

Po ukončení Vašej aktuálnej zmluvy s UPC je UPC povinné vrátiť Vám zábezpeku v plnej výške alebo jej zvyšnú časť po odrátaní prípadných nedoplatkov.

Keďže podľa Vami poskytnutých informácií ste nikdy nemali voči UPC dlhy a poplatky ste riadne uhrádzali, nie sú zrejmé žiadne dôvody, prečo by od Vás mali znova požadovať zábezpeku pri uzatvorení novej zmluvy. Ak UPC bude trvať na tejto podmienke, odporúčame Vám obrátiť sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu s podnetom na preskúmanie postupu UPC a oprávnenosti požadovania zábezpeky.

Ďalšou možnosťou je adresovať spoločnosti UPC písomný podnet s otázkou, či voči Vám osobne evidujú minulý alebo súčasný dlh a na základe akého právneho dôvodu od Vás požadujú poskytnutie zábezpeky pri uzatvorení novej zmluvy a vyzvať ich na upustenie od tejto podmienky.

Ak spoločnosť UPC bude trvať na požiadavke zábezpeky a je to pre Vás neprijateľné, okrem podnetu na SOI môžete ďalej zvážiť využitie služieb iného poskytovateľa.

Nenašli ste odpoveď na Váš problém?

Požiadať o radu Chcem radu

Najnovšie témy